jump to navigation

Mätt rundtur i närområdet 26 december, 2014

Posted by huvudveck in I mitt Malmö.
Tags: , ,
trackback

Idag liksom igår måste man ut och lufta lungorna samt röra på det upparbetade fläsket från julbordet. Flanerande tog den oäktade hustrun och jag en tur i Eriksfälts villaområde med var sin kamera i handen. Här under kommer lite av mina fotografiska reflektioner med bildtext.

DSC04450Vår unge katt stack ut så fort dörren öppnades. En sekunds väntan nedanför trappan, sedan en kvick rusch till den döda syrenen. Det fanns något som fångade kattens intresse. Vad det var fick jag aldrig veta för han försvann runt hörnet som ett svagt rött streck och efterlämnade bara husse med en fundersam min.

DSC04453Vi som kan Malmö vet att det alltid blåser i denna stad. Ibland så stormar det också, både meteorologiskt, politiskt och kriminellt. Idag var det stiltje och det är det inte ofta här. Jag tyckte nog att jag skulle behöva bevisa det så Heleneholms Fjärrvärmecentrals skorsten fick stå för bevisbördan.

Kallt och en strålande sol. Riktigt fint väder alltså. En toppendag. Nog med superlativen. Vi spatserade lugnt och trivdes med att ”fingå”.

 

 

DSC04467I en trädgård stod en cabriole. En amerikansk sportbil med taket ”ostängt”. Jag hoppas att det var ett misstag och inte meningen. Det måste ju vara tråkigt att upptäcka att Moder Naturs nederbörd letat sig in i bilens inre för att någon glömt den sista delen av takstängandet. Även om det kanske går att torka så är det trist. Hoppas ingen oskyldig får på skallen för detta. Vi fortsatte vår rundtur med kameran högt upp.

DSC04464Vägskyltar är ofta rätt tråkiga. De skall bara förmedla information som vi trafikanter behöver. Denna dagen gick jag nära för jag såg något. Frosten hade lagt ett fint mönster på skylten och gjort den fin. Här finns utrymme för lite filosoferande om vår naturs grannlåt ……………………………………………… Såja då har vi gjort detta så jag tycker att vi fortsätter på rundturen.

Det finns inte mycket rött kvar på naturens palett. Rönnbär, eller vilken sort det nu är, finns kvar. I kontrast mot de snötyngda barrgrenarna så gör dom sig fint på en vinterpromenad.

DSC04455 DSC04457

 

DSC04475På taken sitter fåglar, Dom sitter nog där för att spana efter man men ibland undrar man om dom inte är lite korkade ibland. Vad tror kajan att den skall finna i en skorstenspipa? När man funderat en liten stund kan det kanske bero på att den bor där. Jag vet inte och tänker inte ta reda på det då huset tillhör en granne.

DSC04479Andra fåglar sitter bara och är fina. Ja jag tycker att måsar är fina. Fjäderskruden är så fin och len. Farmor hade en uppstoppad mås när jag var liten. Denna klappades av lille jag så fort jag kom till. Man kan tycka illa om effekten av förekomsten av måsfåglar vilket jag också gör men dom är fina.

DSC04474Väl hemkomna så tog vi en liten ”solsupartur” i trädgården. Inne på domänen väntade vår unge katt på vakt. Har såg nästan ut som en väktarkatt men vi vet bättre. han hoppar på den gamle katten som bara tycker att den unge är ”glyttig”. Det är nog inte all kopplingar som är rätt utförda i hjärnan på unge men vi tycker inte mindre bra om honom.

Han tycker inte om kyla så det är inte lätt att få ut honom. Oftast tvärnitar han när han får känn på väderleken. Regn, blåst och kyla är inget för denna sommarkatt. Avslutningsvis vill jag visa ett rött inslag i en för övrigt grön häck. Tänk vad en liten röd fläck i allt det gröna kan göra. man blir, av någon anledning, glad av detta lilla röda blad.

DSC04469

Kommentarer»

1. Stefan K - 8 januari, 2015

En nyfiken katt som inledning av rad fina bilder. Ibland upptäcker man saker man aldrig skulle upptäcka om inte kameran fanns med och då tänker jag på skylten du fångat.


Kommentera

